تبلیغ در گوگل

نحوه تبلیغات در گوگل

تبلیغ در گوگل

نحوه تبلیغات در گوگل

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

چگونه سایت را برای مغز رتبه بندی کننده گوگل بهینه سازی کنیم؟
هوش مصنوعی دیگه یه مسئله علمی-تخیلی نیست. هر بار که یه چیزی تو گوگل سرچ می کنید، به احتمال زیاد هوش مصنوعی گوگل چیزی که سرچ کردید رو تجزیه و تحلیل می کنه. به این هوش مصنوعی، مغز رتبه بندی کننده گوگل هم میگن.

 

گوگل چطور از هوش مصنوعی استفاده می کند؟
کرادو، دانشمند محقق ارشد گوگل، تو یه مصاحبه توضیح داده بود که هوش مصنوعی گوگل چی کار می کنه:
"صدها سیگنال دیگه ای که استفاده میشن رو خود مهندسای گوگل طراحی کردند. مغز رتبه بندی کننده یه سیستم یادگیریه و واقعا یه هوش مصنوعی به حساب میاد که میتونه همه زبون ها رو ترجمه کنه، علاوه بر اون عبارتی که سرچ میشه رو هم تفسیر می کنه، طوری که حس درونی و افکار مردم رو پیدا می کنه".
وقتی مغز رتبه بندی کننده گوگل، تابستون پارسال معرفی شد، قرار بود از بین عبارت هایی که سرچ میشن، 15% از اون هایی که خاصن و گوگل قبلا باهاشون مواجه نشده بوده رو بررسی کنه، اما اوایل سال 95 یکی از برنامه ریزهای ارشد کیفیت جستجو، تأیید کرد که گوگل از این مغز برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کنه و از نظر اهمیت بعد از محتوا و پیوندها، سومین عاملیه که تو رتبه بندی دخیله. این مغز رتبه بندی کننده از زمان مرغ مگس خوار گوگل جهانی شد و بطور بین المللی رو سئو تأثیر گذاشت.
مغز رتبه بندی کننده چطور کار میکند؟

مغز رتبه بندی کننده از بردارهایی بهره میبره که تو مصاحبه ازشون به عنوان "زبان های کتبی که به صورت مسائل ریاضیاتی دراومدند" یاد شده. این بردارها کارشون اینه که کلیدواژه هارو تو صفحه ها پیدا کنن و قصد نویسنده رو از نوشتن این کلیدواژه ها بفهمن.
تقریبا تمام چیزی که گوگل میگه همینه. البته مطمئنا باید بیشتر از اینا باشه، ولی فقط یه سری اشخاص خاص ازش سردرمیارن و با خبرن، برای همینم تو این مقاله به همین بسنده می کنیم. 
هوش مصنوعی برای اینکه بتونه یاد بگیره احتیاج به بازخورد داره. پس اولین سوال اینه که: هوش مصنوعی، از کجا بازخورد میگیره؟ از کجا میفهمه بازدید کننده از صفحه ای که واردش شده خوشش اومده یا نه؟ خب جواب اینه که احتمالا 5 منبع اصلی برای این اطلاعات داره:

  • تعداد کلیک در رتبه هر صفحه نتیجه: اگه سایتی تو صفحه نتایج یه کلیدواژه ای، به عنوان اولین سایت بیاد بالا ولی هیچ کس هیچوقت روش کلیک نکنه، یعنی اون صفحه محبوبیت نداره.
  • اگه فرضا شما رو یه صفحه ای کلیک کنید و بلافاصله بعد از ورود دوباره دکمه بازگشت به عقب رو بزنید و بعد یه صفحه دیگه رو باز کنید، نشونه اینه که از صفحه اول خوشتون نیومده.
  • گوگل میتونه از طریق کروم اطلاعات زیادی مثل مقدار زمانی که شما تو یه صفحه موندی، تعداد کلیک در رتبه و خیلی چیزهای دیگه رو بدست بیاره.
  • رو بیشتر سایت ها گوگل آنالتیک نصبه و گوگل میتونه از داده های اونم استفاده کنه و بفهمه بازدید کننده ها از صفحه راضین یا نه.
  • آزمایش های دستی با کاربرهای واقعی که تو مرکز نظارت گوگل انجام میشه.

سوال بعدی اینه که مغز رتبه بندی کننده گوگل با این داده ها چی کار می کنه؟
به احتمال خیلی زیاد، مغز رتبه بندی کننده گوگل به الگوریتم های سئو به عنوان یه مجموعه واحد نگاه می کنه. گوگل گفته که بیشتر از 200 عامل عمده و حدود 10000 عامل کوچک تر تو رتبه بندی ها نقش دارن و یه کاری که مغز رتبه بندی کننده خیلی خوب از پسش برمیاد، اینه که با توجه به ارزش هرکدوم از این عوامل، بینشون توازن ایجاد می کنه. اینطوری میتونه:

  • سایتی رو بذاره بالای صفحه نتایج که بازدیدکننده ها بیشتر خوششون بیاد و بیشتر کلیک بخوره.
  • تعداد کلیک روی دکمه "برگشت به عقب" یا Back رو کم کنه.
  • این احتمال رو بالا ببره که یه بازدیدکننده از سایتی که به عنوان اولین نتیجه براش اومده بیشتر خوشش بیاد و زمان بیشتری توش بمونه و از بقیه صفحه هاشم دیدن کنه.
  • رضایت عمومی کاربرها رو در استفاده از موتور جستجو افزایش بده.

مغز رتبه بندی کننده، سایت ها رو همینطوری کلی نگاه نمی کنه، بلکه خیلی جزئی تر میاد الگوریتم های مختلفی رو برای انواع مختلف عبارت های مورد جستجو، عنوان ها، زبان ها و ... تعریف می کنه. حتی شاید برای زمان های مختلف روز هم الگوریتم های مختلفی داشته باشه. کی میدونه.
سایت ماز یه مقاله (البته به زبون انگلیسی) در مورد هوش مصنوعی داره که اگه دوست دارید بیشتر بدونید بهتون توصیه می کنم اینو بخونید.

200 عامل دیگر سئو چه عواملی هستند؟
نمیشه درباره 200 عامل دقیق حرف زد، البته ما قبلا تو سایت بر اساس تحقیقات و مطالعات سر متخصصان سئو مقاله هایی نوشتیم که میتونید اونارو بخونید.

چطور میشود با کمک مغز رتبه بندی کننده، ترافیک بیشتری کسب کرد؟
دیگه با وجود مغز رتبه بندی کننده نمیشه سیستم رو بازی داد و توصیه می کنم هیچوقت سعی نکنید همچین کاری کنید. گوگل دیگه اون گوگل سابق نیست و اگه میخواهید مزرعه لینکدونی باز کنید، یا لینک های ساختگی و دستکاری شده استفاده کنید، یا متن مخفی تو سایتتون بذارید یا کلا هر کاری که سئو رو دستکاری کنید دیگه جواب نمیده. اگه یه تاکتیک کلاه سیاه جدیدی دربیاد که هیچ بنی بشری هم نتونه تشخیصش بده، مغز رتبه بندی کننده بدون اینکه لازم باشه کسی کاری بکنه خودش الگورتیمشو درست می کنه.
علاوه بر اینها، هوش مصنوعی جدید گوگل به این معنیه که باید دیگه بیشتر از هرچیزی به فکر راضی کردن بازدیدکننده هاتون باشید. یه سایت واکنش گرای خوشگل درست کنید که بازدیدکننده ها دوست داشته باشن توش چادر بزنن و همونجا بمونن. مطالبی بنویسید که بر پایه تحقیق باشه، مخاطب رو درگیر کنه، توضیحات مفیدی داشته باشه و حتی از حد معمول مطالب سایت ها فراتر برید که یه قدم از بقیه جلوتر باشید. خلاقیت و نوآوری به خرج بدید.
بعضی از سایت های سئو اعتقاد دارن با وجود مغز رتبه بندی کننده، دیگه جستجوی کلیدواژه اهمیتشو از دست میده. حقیقت اینه که مغز رتبه بندی کننده با بیشتر از 200 سیگنال بزرگ کار می کنه که کلیدواژه ها، کلیدواژه های متاتگ ها، عنوان ها، انکورتکست ها، URL ها، اسم دامنه، پیوندهای ورودی و خروجی و غیره و غیره هم جزوش هستن.
ما تو یه جهان معناگرا زندگی می کنه و مغز رتبه بندی کننده هم باید تو همین قالب کار کنه. برای همین هنوزم تشخیص کلیدواژه های مرتبط که حجم جستجوی ماهیانشون بالاست و تقریبا کم رقیبن، جزء ضروری ترین بخش سئو محسوب میشه. هر کدوم از این عوامل اول جداگونه در نظر گرفته میشه و بعد همشون تو یه فرمول قرار میگیرن. پس بهتره تو قسمت های مختلف (عنوان ها، URLها، انکورها، متن اصلی و غیره) از کلیدواژه غافل نشیم. البته فقط چند بار. قرار نیست همش کلیدواژه ها رو تکرار کنیم. قراره فقط به خواننده و گوگل پیام بدیم که این صفحه درباره چیه. قبلا که کلیدواژه ها تنها منبع اطلاعاتی گوگل بودن، باید یه کلیدواژه خاص به تعداد خیلی زیاد تو یه قسمت تکرار میشد (مثلا یه فهرست از کلیدواژه ها تو قسمت توصیفات پشت سر هم نوشته میشد و چند بار عینا تکرار میشد).

جمع بندی: اگه بازدیدکننده هاتون سایتتونو دوست داشته باشن، مطمئن باشید گوگل هم دوستش داره. اما یادتون نره، در هر حال اصول اولیه سئو رو رعایت کنید!

  • Novin Novin

گوگل سرچ انحصاری اینترنت رو داره و تبدیل شده به قهرمان بلامنازع موتورهای جستجو. اینا همه یعنی الآن گوگل میتونه قانون تعیین کنه و اگه از قوانین تبعیت نکنید، گوگل سایتتونو با سر اسب تنها میذاره و سایت با ارزشتون که برای سئوش 3 سال وقت گذاشتید به فنا میره.
چی کار میتونید بکنید؟ شرکت های طراحی سایت و بازاریابی آنلاین نباید قدرت گوگل رو دست کم بگیرن. قبول دارید؟ در اکثر مواقع وقتی گوگل جریمتون می کنه، همونجوری میمونه تا مشکلو حل کنید. اما اگه برای ساخت سایتتون وقت بذارید و روی جزئیات سایتتون کار کنید دیگه لازم نیست نگران این چیزها باشید. اما به اونهایی که تازه دارن سایت میسازن یا نگرانن که نکنه چیزی رو از قلم انداخته باشن، توصیه می کنم این مقاله رو بخونن.

  • جریمه چیه؟

اول از همه میخوام براتون در مورد مدل جریمه کردن گوگل توضیح بدم و بگم چرا و چه وقتایی جریمه میشید. دو مدل جریمه هست: به اولی میگن "جریمه ی دستی" یا "فعالیت های اسپم" که اگه سایتی لینک های اسپم استفاده کنه یا مطالبش خوب نباشن این جریمه رو میگیره و کارمندهای گوگل دستی انجامش میدن. دومین جریمه، جریمه های الگوریتمیِ گوگله که به طور خودکار انجام میشه و هر وقت بازرس الگوریتم گوگل سایت متخلف رو بگیره دوباره جریمه رو اعمال می کنه. حالا اگه شما هم جریمه شدید چی کار باید بکنید؟

  • مطالب مفید

این چند سال اخیر، گوگل بیشتر از قبل روی محتوا تأکید داشته و سال 1390 با انتشار الگوریتم پاندا، برای اولین بار شروع کرد به جریمه کردن سایت هایی که محتوای خیلی کم یا بی کیفیتی داشتن یا مطالبشون دزدی بود. البته آدمای معمولی مثل من و شما هم کمکش کردن. گوگل درباره سایت ها سوال های مثل اینکه "به این سایت اونقدر اعتماد دارید که اطلاعات کارت بانکیتون رو بهش بدید؟" میپرسید و بسته به جواب، روبات های گوگل با خبر میشدن. برای اینکه روبات های گوگل جریمه تون نکنن همیشه مطالبتونو خودتون بنویسید و سعی کنید با یه نگارش قوی، متن خودش پیش بره، نه اینکه شما به زور توش کلمه های کلیدی رو بگنجونید تا اطلاعاتش غیرواقعی جلوه کنه. ضمنا تصاویر بهینه شده هم به مطالب اضافه کنید.

  • اسپم

اگه از هر طراح یا بازاریاب دیجیتالی بپرسید که از چه حیوونی بدشون میاد، حتما بیشترشون میگن پنگوئن. گوگل الگوریتم پنگوئنش رو سال 1391 منتشر کرد. هدف این الگوریتم این بود که سایت هایی رو که از سئوی کلاه سیاه استفاده میکردن و به کمک سایت های دیگه لینک های غیرطبیعی میساختن رو جریمه کنه. از همون موقع، پنگوئن به زندگی خیلی از نویسنده ها زهر ریخته، به خصوص که حتی با نوشتن یه کلمه اشتباه در یه جای اشتباه هم جریمه میشید و اگه فکر می کنید چون به عنوان مهمان مطلب نوشتید پس برای سایتتون مشکلی پیش نمیاد، باید بگم سخت در اشتباهید. چون گوگل با استفاده از لینک هایی که توی مطلبتون گذاشتید سایتتون رو پیدا می کنه و حسابی جریمه تون می کنه. انگار میخوان بگن نمیتونید بین جمعیت قائم بشید. حالا برای اینکه این مشکل پیش نیاد براتون چند تا نکته دارم. سعی کنید لینک هایی که میسازید طبیعی جلوه کنن، مثلا عبارت هایی استفاده کنید که به متنتون بخوره و توی متن طبیعی باشه. فقط روی سایت هایی مطلب ارسال کنید که موضوع سایتشون به موضوع شما بخوره. مثلا اگه سایت سفارش غذا دارید، نباید روی سایت سئوکار مطلب مهمان بنویسید. ضمنا همه لینک هارو به یک صفحه ندید.

  • #nofollow

متاسفانه همیشه هم مقصر شما نیستید. خیلی وقت ها آخرش معلوم میشه که یکی از کاربر هاتون یا یه نفر داشته از سایتتون سوء استفاده می کرده.  معمولا پیش میاد که لینک های اسپم به سایت خودشون یا به پاپ-اپ های ویروسی میدن. اینجور وقتها گوگل شبیه پدرخونده توی جشن عروسی دخترش میشه. شما باید با استفاده از تگ #nofollow به موتور جستجو اطلاع بدید که شما لینک هایی که کاربرهاتون میدن رو تأیید و ترویج نمی کنید.

  • Novin Novin

وقتی نوبت به مقایسه سئو با تبلیغات میرسه، انتخاب گزینه درست اونقدری که به نظر میرسه آسون نیست. ظاهرا سئو و تبلیغات دو تا مقوله کاملا جدا از همند ولی اگه بگم چقدر ویژگی هاشون باهم مشترکه تعجب می کنید.
تو بعضی موارد، تبلیغات گوگلی به نظر زودتر جواب میدن و به درد بخور از روش های قدیمی سئو هستند. اما خیلی وقت ها هم هزینه بر هستند و برگشت سرمایشون هم خیلی کند و آرومه. از طرف دیگه تکنیک هایی که برای سئو بکار می بریم واقعا ترافیک سایت رو بیشتر می کنه و برگشت سرمایش خیلی خوبه.
پس باید چی کار کنیم؟ مگه فقط باید یکی رو انتخاب کنیم؟ تبلیغات گوگلی و سئو می تونن شونه به شونه هم کار کنند تا نتایج بهتری بگیریم؟

 

یک درس کوتاه درباره سئو

سئو، یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، یک راه و روشه که با کمک اون حضور سایتتون، محتوا، طراحی و دسترسی بهش رو بهینه می کنید و سایت شرکتتون رو بهبود می بخشید تا بدون روش های مصنوعی مثل تبلیغ رتبه سایت در گوگل و بقیه موتورهای جستجو بهتر بشه. اساسا برای سئوی خوب باید مطالب مفید مرتبط با محصول یا خدمات، سایتی با عملکرد مناسب، کلیدواژه های خاص برای جلب توجه مخاطب و فعالیت های اجتماعی برای معرفی سایتتون داشته باشید و دایرکتوری هاتون رو درست فهرست کنید. البته یکسری جزئیات مهم هم هستند، اما اونا دیگه برای سطوح بالا لازم میشن.

یک درس کوتاه درباره تبلیغات

وقتی میگیم تبلیغات گوگل منظورمون تبلیغات کلیکی گوگل هست. وقتی کسی کلیدواژه های سایت شمارو گوگل کنه، سایتتون جزء فهرست نتایج گوگل (و معمولا هم سمت راست بالای نتایج جستجو و یا پایین صفحه اول نتایج) به عنوان تبلیغات میاد و گوگل به ازای هر کلیک که روی سایتتون میشه ازتون پول می گیره. گوگل این تبلیغات رو تو سایت های مرتبط مثل جیمیل یا یوتیوپ هم نمایش میده.
هزینه ای که براش باید بپردازید بر اساس تعداد کلیک هاست و هر بار کسی روی تبلیغتون کلیک کنه گوگل ازتون پول میگیره.
یه سری روش های تبلیغاتی هست که میخوام براتون بگم. Vcpm یا پرداخت به ازای اثرات قابل مشاهده بیشتر از اینکه روی ترافیک سایت تمرکز کنه روی پخش اسم برندتون تمرکز می کنه. CPA یا پرداخت به ازای پیشنهاد خرید به شما میگه یه کاری رو تعیین کنید که اگه کاربری که روی تبلیغ کلیک کرده اون کارو انجام داد شما باید پولو بپردازید. مثلا اگه یه نفر برای خبرنامه شما ثبت نام کرد یا خرید کرد شما باید به گوگل پول بدید. اما کلا تبلیغات و آگهی خودش یه علم هست. باید قیمت مناسب رو تعیین کنید، اونو با کلیدواژه مناسب و زبان تبلیغاتی ترکیب کنید و براش یک صفحه فرود خوب در نظر بگیرید تا بیشترین بهره رو ببرید. و صد البته باید پولی که خرج می کنید متناسب با برگشت سرمایتون باشه تا بتونید تبلیغاتتونو ادامه بدید.

تبلیغات گوگلی = ترافیک

اگه بخواهید ترافیک طبیعی برای سایتتون بگیرید خیلی زمان میبره و حتما هم خیلی از شرکت های جدید نگران این موضوع هستند. اما با تبلیغات گوگلی می تونید رشدتونو بیشتر کنید. برای اینکه به طور طبیعی و بدون تبلیغ بازدید سایتتون بره بالا باید سئو کنید و بهینه سازی سایت هم خیلی طول می کشه تا تکمیل بشه. اگه دنبال کارهای زودبازده می گردید می تونید تبلیغات رو درنظر بگیرید. همینطور که دارید مطالب با کیفیت تو سایتتون منتشر می کنید و با مخاطباتون ارتباط میگیرید، تبلیغات هم داشته باشید تا کسایی که کلیدواژه های شمارو سرچ می کنن سایتتونو پیدا کنن.

سئو یک موفقیت دائمی، تبلیغات یک هیجان کوتاه مدت

سئو رو مثل یه فرد دیگه در نظر بگیرید که می خواهید بعد از یه مدت طولانی مراوده باهاش ازدواج کنید. شاید این ارتباط بعضی وقت ها پر از پستی و بلندی و سختی باشه، اما نتیجه آخر کار به سختی راهش می ارزه. اگه بطور دائمی مطالب مناسب و مفید تو سایتتون منتشر کنید، می تونید بدون هیچ تبلیغی به بالای فهرست نتایج جستجو برسید.
از طرف دیگه تبلیغات هیجان انگیز و در عین حال کوتاه مدته. وقتی تبلیغ می کنید یک دفعه ترافیک به سمتتون هجوم میاره، اما با تموم شدن دوره تبلیغ ترافیک هم کمتر میشه و شما می مونید و تلاشتون برای جذب ترافیک. مسلما هیچ کس نمی تونه تا ابد تبلیغاتشو ادامه بده، اما هر وقت توانشو داشتید بد نیست این کارو بکنید تا زحمت هایی که برای سئو کشیدید تکمیل شه.

با کمک سئو از تبلیغات هم بهره ببرید

اگه می خواهید سایتتون بدرخشه باید هم از تبلیغات استفاده کنید و هم سئو. اگر هم دنبال نتایج زودبازده می گردید با تبلیغات شروع کنید تا یه افزایش راحت و سریع تو ترافیکتون داشته باشید. حواستون به کلیک های تبلیغاتون باشه و عملکرد کلیدواژه هاتونو دنبال کنید. اطلاعاتی که از این راه بدست میارید تو سئو به دردتون میخوره.
فقط به تبلیغ ها تکیه نکنید. اگه سئو رو نگهدارید برای بعد، رتبه سایتتون افت می کنه. نیازی نیست بگم که تبلیغات گوگل فقط برای گوگل نتیجه میده و اگه فقط به تبلیغ تکیه کنید کاربرهایی که تو موتورهای جستجوی دیگه مثل یاهو و بینگ سرچ می کنن رو از دست میدید.
به علاوه ترافیکی که با کلیک روی تبلیغاتون میان تو سایت، هیجان اینو دارن که ببینن این شرکت جدید چطوریه و چی کارا می کنه. وقت خوبیه که برندتونو به مشتری های جدید معرفی کنید و با کار کردن روی سئو سایتتونو به معرض نمایش بذارید.
سئو و تبلیغات رقبای حسودی نیستن. اگه ساده بگم، تبلیغات هم مثل یه جایزه اضافی می مونه که می تونید در کنار سئو داشته باشید. اما برعکس، با تبلیغات خالی و بدون سئو نمیشه موفق شد. در واقع سئو مثل ستون فقرات موفقیتتون میمونه. بهترین راه و روش رو برای موفقیت پیدا کنید و یادتون باشه تبلیغات و سئو می تونن در کنار همدیگه سایتتونو ارتقا بدن.

  • Novin Novin